hallonfrukost

Har precis ätit världens bästa frukost :P hallon med mjölk! :)
Var hemma hos mamma i förrgår, satt på bryggan och brände mig, åkte båt en sväng, gick på en supermysig promenad och vi plockade massa hallon. Jag plockade 2liter så nu har jag frukost i en vecka :p Alltid mysigt att pricka in en ledig dag när någon annan är ledig :) Tack mamma för i tisdags :D
Nu ska jag packa ihop mig och åka till jobbet, bara två dagar till helg :P Men nu har man ju trevligt sällskap så det blir bara bra :)
Och kanske kanske ska man få träffa Ninisen idag också! tjihu :p

Även fast det regnar idag så känner jag mig bara glad! Härligt med såna dagar! :)

(Inte dagens frukost.. men en annan god frukost! :D)

slut på semestern..

Ja nu är mina tre semesterveckor slut.. och man är tillbaka till jobbet.. och vädret är lika grått som man känner sig i princip.. nää! Man får väl ta och pigga upp sig och snart är man väl tillbaka i sin vanliga vardagslunk och det blir lättare att ta sig upp på mornarna. Just idag, sådär första dagen efter världens bästa semester, var det inte bara kul att gå upp. Men som sagt, det blir nog bättre :)

Sista helgen spenderades på blidö med pojken hos hans kompis och hans tjej, det var brännbollsturnering och vi kom 4a av 12 lag :) Väldigt kul hade vi och väldigt stela var vi dagen efter :p Det var riktigt länge sen jag spelade brännboll och man använde sig visst av vissa muskler som man annars inte gör.. och det märktes :P haha! :)

Nä men idag blir det jobb och imorgon är jag ledig igen så nu ska jag sluta klaga :)

Grattis!

Idag är det massa firande på gång också :) så mycket fika för min del ;) haha! först har jag varit och fikat på pojkens jobb nu en snabbis, lite blåbärskaka och så lite av min äpple- och rusinkaka, mums! Och snart ska vi iväg oc fira Jonas morfar som fyller år idag! Hurra :) Så då blir det väl lite mer fika kan jag tänka mig. Sen ska jag och Jonas fortsätta in mot stan för att möta upp min mamma och pappa och min födelsedagsbror och Mia. För vi ska alltså fira min storebror också :) Hipp hurra igen! Så vi ska ut och äta, antagligen på texas longhorn :) Så massa skoj och en riktig kalasdag blir det idag! :)

Grattis grattis!

En glad födelsedagsbror! :)

Äppel- och russinrutor

Jag hann även med att baka lite igår, viktväktarkakor blev det med äpple och russin i. Ganska gott blev det, så vill man ha något som inte är supersött till fikat så testa dom här. Det var väldigt lätt att göra :)

ca 12 rutor, 2points/ruta, tillagningstid ca 50min, kan frysas.

* 2msk margarin
* 4msk ljus sirap
* 2msk ljust muscovadosocker
* 5dl havregryn
* 1 äpple, skalat urkärnat och hackat
* 60g russin
* 1 ägg, uppvispat

Sätt ugnen på 175 grader, lägg bakplåtspapper eller smörj en form på 20x20 cm.
Smält margarinet tillsammans med sirapen i en kastrull. Rör i sockret och värm försiktigt tills sockret har smält. Dra av från värmen. Tillsätt havregrynen och rör ner äpple och russin. tillsätt ägget. Häll i smeten i formen och tryck ut den så den blir jämn. Grädda i ca 30 min, låt svalna i ca 5min innan du skär den i rutor, låt de sedan svalna helt i formen.

Jag gjorde i en långpanna så jag dubblade det här receptet :) såhär blev det:

Lycka till! :D

eftermiddag med Nina!

Igår hade jag en vääldans mysig eftermiddag med min Nina på några klippor med vovvarna, varsin sprite och en påse godis till hands. Kan ju inte blii mycket bättre ;;D känner att jag inte behöver skriva så mycket mer om att det var mysigt, lägger upp bilder istället :P

tack fina!

sista semester-veckan

Ja nu börjar första dagen på sista semester-veckan leda mot sitt slut.. Om en vecka sitter man där på jobbet igen... hurra..? äsch, det känns helt okej än så länge iaf.. det är ju några dagar dit ;)
Sen sist jag skrev har det hänt lite smått och gott må man säga :P fullt upp hela tiden nästan :P
Pappa fyllde år i fredags, hipp hipp hurraaa! badabambambambaaa!!! :D Så vi firade med grillning och mys på torsdagskvällen och lite på fredagsmorgonen :) av mig, Jonas, min bror och Mia fick han middag med mord för två :) Det köpte vi från liveit så kika in där så kan man läsa om vad det innebär :P Tror pappa blev lite nervös men jag tror det kommer bli riktigt skojj :)
Sen på fredagseftermiddagen-kvällen så hade mitt hjärta planerat ihop en överaskning till mig som jag inte fick veta vad det var förns vi kom dit. Först var det middag på en grekisk kolgrills restaurang, jäättegott! :) Sen satte vi oss i bilen och vi hamnade tillslut i ullriksdals-slottspark, och där såg jag en cirkusvagn, vi skulle på cirkus cirkör!! :D Åh vad glad jag blev! Det var en galet bra show, spännande och rolig! Det är heeelt galet vad vissa människor kaan göra! ojojoj vad bra det var! Det är några föreställningar kvar där men sen fortsätter dom i höst på södra teatern, så har ni tillfälle så gå och se den! :)
Efter föreställningen så åkte vi och plockade upp ninisen och Anjelica som tillbringade resten av kvällen hemma hos oss och jonas flydde ut till landet :P Så Nina sov över och vi hade en heldag hela lördagen också :) mys mys mys! :) slappade och bakade muffins på morgonen, sen gick vi en sväng till vällingby innan vi gjorde oss i ordning och for en sväng in till söder och drack lite rosé. Perfa!

Söndagen spenderades först med pojken, en lång mysig sovmorgon :) Sen tog vi oss ut på en promenad i skogen, det skulle bli en liten runda... men det slutade med att vi var ute i mer än 2 timmar och hade då gått 1mil i galen terräng :P haha! usch och fy! man hade gärna vänt där ett tag men det var bara skyltat åt ett håll så det vara bara att häärda :P
Sen bar det av hem till Andrea :) Vi gick och såg eclipse på bio och jissanimej vad bra den var!! :) och jaa jag är också kär i alla karaktärer :P haha! trodde verkligen inte jag skulle fastna för dom här filmerna.. men andrea visade mig första och sen var jag fast... :P efter det blev det middag och mys sen sov jag där.

Idag har vi strosat lite i kista och glott på kläder och tagit det lugnt. Men åkte hemåt ganska tidigt för skulle ut hit till ön, hem till jonas föräldrar, och här är jag nu :) Vi har badat och plockat 4l hallon och fått mumsig middag och nu precis avslutat dagen med glass och hallon. Så ja, fullt upp med massa trevligheter kan man väl säga då att det har varit sen sist ;)

så skriver TACK som vanligt till alla inblandade för att ni gör min semester så perfekt!! ::)
Nu ska här sovas, imorgon ska det inhandlas en födelsedagspresent åt bror min som fyller år på onsdag, hemligt hemligt och spännande spännande! ;)

äventyr med Ninisen

Igår hade jag en kanonkväll med min kära niinis! :) Vi tyckte att det har blivit påtok för lite glassdrinkar på fridays i år så vi tog oss dit. Åt en smaskig middag, jag åt laxen med potatismos med cheddar, kan rekomenderas. Och Nina tog ceasarsalladen, ooockså gott :) Till det tog vi en drink som jag inte kommer ihåg vad den hette... :P men man fick in en shaker som man kunde dela på två, kalas :) Sen blev det såklart en glassdrink till efterrätt! En vaddennuheter-sandwich, haha!, med oreos och glass och så fick vi grädde på toppen och en oreokaka :) muuums! :D
Sen var vi så mätta så mätta, vi tänkte att vi skulle traska runt lite, sen kom vi på den brilljanta idén att gå hem! haha! Vi hittade en stor karta i hötorget och sen började vi traska mot sumpan, och efter ca 1½ timme så var vi framme! liiite trött i foten var jag nog men man var ju stolt och glad! :) Vi trodde det skulle vara svårt att hitta men det var syyperenkelt :) Så det gör vi säkert om, eller? :P

Tack min fina för igår! ::)

Middagstips

Tänkte lägga upp ett enkelt middagstips, en liten favorit i repris för mig. Åt det första gången hemma hos Nina och nu gör jag det allt som oftast när andan faller på. :) Tycker det är svårt att hitta på bra mat att göra nu när det är så varmt.. är väl inte bara jag som tappar matlusten när det är varmt.. det får liksom inte vara någon mastig gryta nu för då äter jag inte :P det ska vara gott enkelt och salt så blir jag glad :P

Jag och pojken gjorde iaf ännu en gång halloumi sallad här om kvällen. Det var riktigt gott och en sallad är ju alltid lätt att göra :) Så vi stekte halloumi och krutonger, och la i lite olika grönsaker vi hade hemma. Nam nam! :)

Vad äter du när det är varmt? Kom gärna med tips! :)

Ute hos mor och far

Ja har varit ute på ön hos mamma och pappa nu i två dagar, väldans mysigt! Speciellt eftersom dom har semester så man har lite liv och rörelse runt sig, lite trist är det att vara ensam i lägenheten.. iaf längre stunder :P Men idag bär det av in mot staden igen,ska träffa ninisen ikväll! :D wihuu! lite middag på fridays blir det nog, så allt känns rätt bra nu må man säga :P
Igår var vi på sillmiddag hos några vänner och det var kanon! satt vid vattnet och åt och hade det bra :)
Lyckades bränna mig igår också... somnade på mage nere vid vattnet... såå ser ut som en nykokt kräfta på ryggen och benen.. :( mindre bra.. speciellt segt när jag har miljoner myggbett på benen.. kliar man där nu så gör det oont! Hu! Men men.. man lär sig väl nått... somna på rygg nästa gång istället :P haha! :)
Nä nu ska jag ha en mysfrukost med familjen :)

fika

Mamma och pappa kom förbi en sväng här på dagen och hade med sig massa god fika! :) Härligt med sällskap! Puss på er söta ni! <3

Jämtland i bilder

hemma igen

I lördags kväll kom jag och pojken hem igen efter 6 härliga dagar i Jämtland, aspås. Vi har haft det så otroligt bra och vi hade tur med vädret och det har inte gått en dag utan att vi haft något att göra :)
Vi åkte upp klockan 04 natten mellan sön och mån, så i kom fram runt 11 på måndag förmiddag. Mina föräldrar var där uppe sedan ca två veckor tillbaka så vi hann träffa dom några timmar innan dom skulle åka hem, så vi avlöste varandra lite :P Vi hann iaf klättra upp i kyrktornet och traska runt i sommarstugan och kika lite på vad mammsen och pappsen gjort, målat och fixat, så duktiga så! :D
Sen när moren och faren åkt hem vilade vi lite. Hittade sen en fotbollsplan i skogen där vi kastade frisbee någon timme.
Sen kom Solbritt hem, Solbritt vår glada kompis som så snällt lånar ut boende till oss när vi är uppe och hälsar på, tack! :) Och såklart hittade vi på något med henne dirket, en sväng på sjön blev det med metspöna i högsta hugg! Och abborrar blev det, inte jättemånga men några iaf :)

På tisdagen blev det en heldag på sjön, och då blev det desto fler fiskar, hela 57st ;) sen blev det såklart abborre till middag som solbritt lagade, faantastiskt gott ;P

På onsdag morgon fick vi pannkakor av solbritt, så en bra start på dagen alltså :) Sen lärde vi oss att sno fisk, inte sno som i ta utan sno som i typ rensa. Man som kränger av skinnet av fisken och skär loss filéerna. Inte så svårt och bra att kunna så tack igen! Sen hjälpte vi solbritt att bära in hennes ved i vedboden resten av dagen, lite som tack för att vi får bo där och för att det faktiskt är kul. Som vi sa, när man inte måste är det kul :P Det blev rätt så fullt så stolta var vi :)
på kvällen traskade vi över till Roffe och spenderade kvällen där, väldans trevligt men kanske liite för mycket vin :P

Torsdag fick bli segdag på förmiddagen, vi sov länge och bara tog det lugnt. På eftermiddagen åkte vi iväg till Moose Garden och klappade älgar och hade det mysigt :) Kika in där och kolla, dom har en webcam, eller som dom  kallar det, en moose cam där man kan kika på älgarna, lättast att se dom är nog vi utforing, kl 11 och 15 :)
När vi kom hem därifrån blev det pizza med Roffe, så en kanondag helt enkelt.

Fredag blev fiskedag igen, eter en härlig morgonpromenad :P Solen sken och vi hade det mysigt och skojjsan med Solbritt hela dagen. Robert hade kommit hem också så vi hann träffa han också :) Efter fisket blev det Thaimat med Solbritt och Robert. En perfekt avslutskväll!

Lördag morgon, pannkaksfrukost igen, muums! Sen packade vi i sakta mak resten av morgonen. Gick runt och sa hejdå till allt och alla, satte blommor på mormor och morfars grav och sa hejdå till aspås.

Tack alla inblandade för en kanonsemester! :D

dripp dropp

Idag regnar det.. men är rätt mysigt det me.. Ska se om vi ska ut och fiska ändå. Vi var ute igår och vem fick största abborren?? ;) en riktig bjässe må jag säga, kanske sisådär fem meter mellan öögonen!.... eller inte riktigt kanske :P Nämen den vägde nog runt 1kilo iaf så jag är nöjd, det är ju ganska tungt för att ha tagit han me metspö :P och i munnen på han så satt en liten mört, så jag fick som två i en, som ett enda litet rea erbjudande :P
nu ska vi gå och se om det blir en tur idag :)

Semester!

Igår var det sista jobbdagen på 3 veckor. Nu har man alltså semester! Wihu :) Känns rätt så bra må jag säga!
Jag och pojken anlände för några timmar sen till Jämtland, och här tänker vi hålla hus den här veckan, man får som se när vi bestämmer oss för att åka hem. Brummade med lilla toyotan hela vägen, vi gick upp 03.00 och kom iväg vid 04.. vi 11-tiden nu kom vi fram. Har spatserat runt med mammsen och pappsen som har varit här i lite mer än en vecka nu innan oss och som precis nu har åkt hem. Vi klättrade upp i kyrktornet och fick se världens utsikt, skojjsan! Så nu efter att ha vinkat hej då till mor och far ska vi ta och laga lite lunch, sen blir det nog till att vila en stund. Njuta av tystnaden och luften och utsikten :)

Midsommar i bilder

En riktig kanon-midsommar! :D

Feeling gooood!

Hade en ledig dag igår, min enda den här veckan, och gy så bra dag det bidde :)
Hade en lugn morgon, tvättade lite och diskade undan i köket och slappade framför datorn och tv'n. Sen blev det varmt och långtråkigt så ringde på Mia. Vi tog en promenad in i centrum och jag lyckades inhandla lite kläder och nya skor då jag under promenaden märkte att mina hade hål rakt igenom :P
Sen blev det lite italiensk glass på det när vi promenerade hem.
Hann vara hemma en liten stund innan det var dags att ge sig iväg igen för att träffa Ninan :) Vi tog oss en sväng till kista och där handlades det lite mer. Skrattades och handlades tills fötterna dog och det bara var lite energi kvar i kroppen. Som det ska vara! :)
Så idag är jag mest bara glad och nöjd efter gårdagen. Ikväll blir det en sväng ut på ön för grillning med pojken, min bror och Mia. Känns som det kommer bli ännu en bra dag! :)