Söndagsfika

Nu precis så har alla gått hem. Vi har haft lite söndagsfika hemma med pojkens familj och mormor,morfar och farfar. Lillebror och Leo uteblev dock.. Riktigt mysigt var det :) Mormor, morfar och farfar har inte varit i lägenheten förut så det var kul att få visa upp vårt lilla hem :) Jag jobbade hela förmiddagen så älsklingen fick städa och baka, det var så fint när jag kom hem! tack söt! :)


icas bullar blev det, det hann vi inte baka :P men goda var dom! :)

Men den här godingen bakade pojken själv :)


Här kommer receptet på den:

Blåbärskaka (viktväktarrecept, 15bitar, 2.5points/bit)

kakan:
* 175g rumstempererat margarin
* 2 dl socker
* 3 gg
* 3½ dl vetemjöl
* 2½ tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* ½ dl gräddfil
* 5 dl blåbär

Glasyr:
* 100g färskost (max 16%)
* 2 msk gräddfil
* 1 ½ msk florsocker


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform (24cm i diameter). Blanda margarin, socker, ägg, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och gräddfil rejält till smeten börjar ljusna. Häll i hälften av bären och rör om försiktigt. Häll smeten i bakformen och jämna till ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-45 min.

Låt kakan svalna lite innan den stälps upp på galler. Rör samman färskost, grädfil och florsocker. Bred det på den kalla kakan. Strö över resterande bär.

Sen är det bara att moffa i sig! Jättegott och saftigt! :) Perfekt till... ja allt! :P haha! :)

Nu blir det till att vila lite.. Sen kanske jag ska ta och boka resa och boende för den kommande resan ner till kompisens bröllop i halmstad. Jag nina och Anjelica ska åka och vara med på vår bardomskompis bröllop i sommar. Mysigt :)

Hoppas ni har haft en bra helg :)


<3

sv: Haha du är som jag då :D Jag brukar äta mackor till frulle och fil & flingor till lunch om inte tvärt om :)



Ja jag har funderat på det där. Har tänkt att skriva ett inlägg om information och lite sånt. Sitter ju ändå några timmar med det så ja jag har helt enkelt funderat på att ta ut en summa. Men känner du att det är värt den summan så är det ju självklart att jag ställer upp :) Hade tänkt 100kr för en hel desgin, 150kr ifall man skulle vilja ha lite extra funtioner som bloglovinknapp, flikar vid headern, extra bilder, personlig meny, annat arkiv osv... och 50 kr för endast en header :) I den hela desginen ingår header, profilbild + text, färg & typsnitt, ev önskemål om bredd på bloggen osv. Känner att eftersom att min sköra kvalitéts tid går åt att fixa på desginerna så känns det nästan bäst att ta en liten summa för det :)

Eleonore

Hihi det ligger ett smaskigt recept uppe nu :D



Din fika såg inte så dum ut heller, kul med viktväktarrecept :)

Sara

Jag älskar recept i bloggar! Mycket roligare än vanliga receptsidor, trots att jag är besatt av dom =) Men bloggar blir mer personligt.

Eleonore

Hehe jag mailar över några på en gång ;)



Vad ska du hitta på en fin dag som denna? :)

Kram!

Eleonore

Va kul det låter! Snällt av dig att ställa upp trots att du tycker det verkar lite jobbigt :)



Själv ska jag jobba, sne hem och mysa med gubben innan han åker iväg på jobb i en vecka :)

sv: hehe kämpa på du, hoppas att du lyckas :) Det är ganska enkelt när man väl ar lärt sig :)

Eleonore

Hehe det ska jag allt ta och göra :D

Ha en fin dag nu!

Helena

Tack så mycket!



Vad gott fika, och fin blogg du har!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR