Vissa människor skäms man för

Igår då när jag och fina-nina var på stan och strosade runt ser vi en man som står och hänger/lutar sig mot en vägg. Han ser ut att krampa då han rycker i hela kroppen. Och vad ser vi, jo vi ser hur massa männiksor bara går förbi, några vänder på huvuudet men de allra flesta går bara förbi utan att notera den här mannen. Ingen gör något! Han ser inte sliten ut på något sätt om man kan säga så utan han ser ut som vem som helst. Vi tycker ju såklart att det ser ut som han är i behov av hjälp så vi går utan att ens tänka på att gå vidare fram till mannen. Vi frågar hur det är och om vi ska ringa 112, han får fram ett ja så vi ringer ju. Nu när vi har gått fram så kommer några personer till fram, jag minns inte riktigt vad som hände men jag tror det var någon mer som kom fram och hjälpte oss att hålla upp mannen som nu höll på att ramla ihop. Vi får tag på sos och pratar med dom och dom säger att dom ska skicka ambulans. samtidigt kommer det några poliser, vet inte om någon hade ringt på dom eller om dom bara var i området, men dom tog över situationen.

Allt löste sig tillslut iaf, vi väntade in ambulans eftersom det var vi som ringt och mannen verkade må bättre när vi gick, det var något med diabetes tror vi.. men så det gick ju bra iaf.

Men det som skrämmer mig så mycket är alla människor som bara går förbi, och de människor som tittar men inte gör något. Det jag tänker är "tänk om det var jag" tänk om jag helt plötsligt blev jättedålig på stan och så står man där och kan inget göra själv och man får ingen hjälp.. usch usch.. läskigt..

Sen efter känner man sig ju nästan stolt som gick fram och hjälpte till.. men samtidigt tycker man att det ska man knappt bli för det ska vara så självklart.. om du förstår vad jag menar..

Jag tänker iaf inte bli en sån som inte bryr mig, jag tycker man ska följa den enkla gylleneregeln man lär sig i grundskolan: Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Vissa människor skäms man för..

självklart ;)

Becca

Usch, sånt hatar jag. Vissa är rädda för att gå fram, andra ignorerar det. Man inser hur lite folk bryr sig!



sv: Alltid lika kul att spendera pengar :D

Jag

Hej! Jag har nyss startat en lite annorlunda stilblogg. Kika gärna in!

ELINA

Tack :)

Camilla

Kan inget annat än hålla mig och jag verkar vara den första som kommenterar om det du faktiskt skrivit. Huu, blir så less på sådana situationer. När det gäller denna situation tycker jag nog gjorde helt rätt och utan eran hjälp hade det kanske gått sämre.



Kan inget annat än instämma med dina två sista rader.



Angående mattan, håll mig uppdaterad, vi är själva intresserade att handla en liknande, kanske ska ta ett snack med affären som säljer.

madde

Ja man ska vara glad om någon hjälper än själv om man rammlar ihop på stan, så bra jobbat:D



Tänkte passa på att tipsa om en NY tävling på min blogg. 2st vinnare av pris värda 1200kr Plus att deltagande får en "gåva" Så skynda in och se hur du kan delta!



http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

Helena

Det är så att man skäms över att vara människa! Tur att det finns personer som er i alla fall :)

Viki

Hej, jättefin blogg du har!!

Hoppas allt är bra<3

Eleonore

Gud så bra ni är som hjälper den stackars mannen, man skäms verkligen av att höra hur folk bara ignorerar det!



Hihi det var urgott! Du borde gå dit tycker jag, underbart ställe :)

Girly

Trist att ingen hjälpte till:(



Ja Lady Gaga var grym live hon kan showa hon.

Kisses Girly

Sandra

Usch ja,det är hemskt hur vissa bara låtsas att dom inte ser när det händer nåt sånt där. =/

Girly

Vist är det....

Ha en toppen dag vad ska du hitta på i dag?

Puss sötnos / GIrly




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR